CRM Strategie

 
Klantgericht ondernemen is een bewuste keus
Veel bedrijven implementeren CRM software om relatiegegevens centraal op te slaan. Als je klantgericht wilt ondernemen ga je daarbij aan het doel voorbij. CRM kent veel verschillende definities (zie hier de definitie van het platform klantgericht ondernemen). Toch zijn nagenoeg alle definities het erover eens dat IT ondersteunend is als je CRM als strategie implementeert en bewust klantgericht onderneemt.

Er zijn veel componenten waarmee je rekening kunt houden. Denk bijvoorbeeld aan de informatie die klanten op internet verspreiden. Wil je hier als bedrijf invloed op uitoefenen en de informatie gebruiken om klanten te winnen of te houden? Hoe informeer, train en motiveer je medewerkers om klanten volgens plan te benaderen?

Om CRM als strategie te voeren moeten afdelingen in de organisatie op elkaar zijn afgesteld. Hiervoor heb je kennis en tools nodig, die specifiek op afdeling en werkzaamheden zijn afgestemd:

Wil je meer weten over professionalisatie van je (toekomstig) klantgerichte organisatie? Neem dan contact met ons op. Wij begeleiden CRM trajecten van A tot Z en werken vaak samen met opleidingsinstituten. Wil je zelf een opleiding of cursus volgen op het gebied van CRM als strategie? Bekijk dan de website vanĀ Beeckestijn Business School. Zij bieden diverse opleidingen op het gebied van klantgericht ondernemen.